SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  nr 106 / 20 I 2014 – 20 III 2014

Ponadto:

REKLAMA

REKLAMA

Szum i strach

Wydarzenia w Ukrainie przykuwają uwagę wszystkich w wymiarze niesłychanym. Sprawy, którymi żyliśmy do tej pory: praca, otoczenie i zmiany w nim, kreślenie planów na przyszłość – wszystko to nagle zdało się zawisnąć w próżni. Słowa te piszę w dniu skierowania numeru do druku – 3 marca i oczywiście nikt nie wie jak potoczy się bieg wydarzeń za miesiąc, dwa, ba – nawet dziś lub jutro. Oczywiście w takim periodyku nie mogą pojawiać się komentarze dotyczące procesów mających olbrzymią dynamikę – zawsze będzie to musztarda po obiedzie. Ale chciałbym spróbować spojrzeć na to, co się dzieje z większego dystansu, albo może z innej nieco perspektywy.

Jak na dłoni widać, że konflikt ten to wojna informacyjna. Terror informacyjny jest faktem po obu stronach. W kierunku ludzi prowadzony jest ostrzał informacyjny starannie dobrany i obliczony na wywołanie pożądanych reakcji przede wszystkim emocjonalnych, wśród których góruje strach. Kiedy uda się go zaszczepić – a technik i narzędzi jest całe mnóstwo – wówczas tłum, masy stają się bardzo podatne na kolejne zabiegi manipulacyjne. Zauważyłem to u siebie. Z zasady nie oglądam TV (informacji zasięgam z innych, bardziej wiarygodnych źródeł), ale chcąc zaspokoić naturalną ciekawość co dzieje się na Majdanie uległem, włączyłem odbiornik. I wpadłem w zastawioną przez speców zasadzkę. Stałem się uczestnikiem tych wydarzeń, byłem emocjonalnie w ich środku. Czułem lęk, ale jednocześnie zauważyłem, że im większym strumieniem lała się krew – tym bardziej byłem przykuty do telewizora. Bo przecież o to chodzi, prawda?

Przyszedł jednak taki moment, kiedy tuż po relacji z  zajść w Kijowie w „krwawy czwartek” TV, mniejsza o to jaki kanał,  puściła blok reklamowy (uśmiechnięci ludzie zachwyceni jakimiś gadżetami). I wtedy zdałem sobie sprawę z tego, co sobie sam – bo to przecież była moja decyzja – zgotowałem wychodząc na pierwszą linię frontu wojny informacyjnej. Stałem się celem bezpośredniego ataku. Skutecznego, bo poczułem strach. I znów, po raz milionowy chyba potwierdziła się stara jak świat zasada, którą w 100 procentach wykorzystują media przede wszystkim elektroniczne, że dobrą wiadomością jest zła wiadomość. Wywoływanie poczucia lęku i zagrożenia łączy się z kolejnym celem: wywołania poczucia braku. To nic, że masz pełny brzuch i sterta ubrań zalega w szafach. MUSISZ mieć nowe! Więc napakowany strachem, poczuciem lęku i zagrożenia – a wszystko to tkwi w podświadomości – jedziesz do galerii handlowej i kupujesz jak leci. Potrzebne, czy nie. System, wbrew pozorom, jest bardzo przejrzysty. Chodzi o ciągłe nakręcanie koniunktury, o zyski. Dziesiątki milionów widzów, a w skali globalnej – miliardy,  to przecież konsumenci, a bez ich aktywności gospodarce grozi totalne załamanie.

Naiwnością jest oczekiwać, że w codziennych mediach pojawi się element najcenniejszy: przyzwoitość, kierowanie się szlachetnymi wartościami, a nie wykorzystywanie ich do własnych (komercyjnych) celów. Stawka jest zbyt duża. Wszyscy jesteśmy obiektami manipulacji i z reguły sami sobie tego nie uświadamiamy, bo przecież nie o to chodzi. Arsenał i metody wpływania na nasze emocje i zachowania jest ogromny i bardzo wyrafinowany. Tkwiąc po 12 godzin przed telewizorem nikt nie ma szans na skuteczną obronę. Nasza uwaga jest kierowana tam, gdzie chcą tego nadawcy. Przestajemy być sobą i przede wszystkim MYŚLEĆ, skupiać się na sobie, na poszukiwaniu własnego miejsca w najbliższym otoczeniu, na budowaniu właściwych, dobrych bezpośrednich relacji z ludźmi zza ściany. Stajemy się wyizolowani, nieobecni i...totalnie samotni. A więc bezbronni. Może ktoś pomyśleć, że prezentuję tutaj postawę skrajnie egoistyczną, że nawołuję do nie wspierania i porzucenia cierpiących braci - Słowian. To nieprawda. Prawdą jest natomiast, że pojedyncza jednostka, otumaniona informacyjnym szumem, przestraszona i wyizolowana, praktycznie nie ma żadnego wpływu na rozwój wydarzeń w skali marko, globalnej. Mimo budowanego w niej przekonania, że jest odwrotnie. To bardzo smutne. Tym bardziej, że jedynie człowiek, który codziennie ma wgląd w siebie, skanuje własne uczucia i poszukuje ich źródeł, ma realne szanse na przyjęcie postawy opartej na przekonaniach płynących z wewnątrz, a nie narzuconych przez media. Przekonania zaś to fundament właściwego oglądu siebie i świata, a co za tym podstawa do podejmowania właściwych, odpornych na ostrzał medialny, działań. W sumie więc, jeśli skierujemy najpierw uwagę na siebie samych, a dopiero potem na otaczający nas świat, a nie odwrotnie, to sądzę, że nasz sposób postrzegania rzeczywistości ulegnie zmianie w pożądanym kierunku – zniknie lęk i poczucie zagrożenia. Myślę, że warto się nad tym głębiej zastanowić...

 

 

Jacek Broszkiewicz

redaktor naczelny

Aktualny numer:

Europrojekty.pl

20 I 2014 – 20 III 2014

nr 106

 

Numer poprzedni:

Europrojekty.pl

20 X 2013 – 20 XI 2013

nr 105

 

W numerze:

Czas sięgania

do własnej kieszeni...

Z prof. dr hab. Inż. Janem Kosmolem, Prezesem Zarządu „Technoparku Gliwice” – rozmawia Jacek Broszkiewicz

Wkładamy kapitał w młodego człowieka, w jego pomysł, ideę i mówimy: ruszaj, idź w świat!.

Działania na rzecz

odrodzenia

przemysłu europejskiego

Barbara Buryta - Menadżer Lokalny Enterprise Europe Network w Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.

Unia Europejska wychodzi z najdłuższej w swojej historii recesji.

Największe kontrowersje

budzi wskaźnik zadłużenia...

Z Janem Wieruszewskim – Burmistrzem Opoczna – rozmawia Jacek Broszkiewicz

Samorząd Opoczna aktywnie uczestniczył w konsultacjach dotyczących Strategii Województwa Łódzkiego 2020.

Inwestorzy, spieszcie się!

Z Bartłomiejem Leszczyńskim – Specjalistą ds. Marketingu Podstrefy Sosnowiecko-Dąbrowskiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. – rozmawia Antoni Szczęsny

Preferujemy obecnie te firmy, które, oprócz tego, że decydują się na stałe wpleść w krajobraz gospodarczy Zagłębia, to jeszcze niosą z sobą duży ładunek nowoczesności produktów i usług oraz innowacyjności.

Więcej...

Więcej...

Więcej...

Więcej...

Więcej...

1

2

3

4

5

Ponad regionami

Z Elżbietą Bieńkowską, Wicepremier, Minister Infrastruktury i Rozwoju – rozmawia Antoni Szczęsny.

 

Fakt, że UE zaoferowała nam, a właściwie, że wywalczyliśmy aż ponad 82 miliardy euro, dobitnie świadczy o tym, iż ma do Polski zaufanie i jej pieniądze nie zostaną zmarnowane.

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |