SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer  112/113  / Polskie samorządy w UE: Kraków

 

Komfortowo po Krakowie: MPK S.A.

 

Najwyższe światowe standardy

 

Z dr Rafałem Świerczyńskim, Prezesem Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie – rozmawia Jacek Broszkiewicz

 

– Śledząc ostatnie doniesienia medialne można odnieść wrażenie, że krakowskie MPK S.A. rozwinęło na bardzo dużą skalę ofensywę inwestycyjną, zwłaszcza jeśli idzie o pozyskiwanie nowoczesnego taboru dla komunikacji publicznej. Jest to niewątpliwy sukces, związany także z pozyskaniem i wykorzystaniem pokaźnych środków unijnych. W jaki sposób te inwestycje – jaki jest ich rzeczowy wymiar? – wpłyną na funkcjonowanie organizmu miejskiego oraz komfort życia krakowian?

 

– Z myślą o mieszkańcach Krakowa w 2016 i 2017 roku MPK SA kupi w sumie prawie 200 nowych autobusów, w tym 24 elektryczne i 12 hybrydowych. To rzeczywiście bardzo dużo. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia z funduszy Unii Europejskiej – 107 nowych autobusów zamówiliśmy w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, gdzie dofinansowanie wynosi ponad 80 proc. Jesteśmy także w trakcie zamówienia 50 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Wszystkie te inwestycje mają na celu poprawę komfortu podróży pasażerów. Każdy nowy pojazd jest wyposażony w klimatyzację, nowoczesną informacje pasażerską i automaty biletowe.

 

– W jakich sferach codziennego życia przedsiębiorstwa, którym Pan kieruje, można odnaleźć przejawy innowacyjnego podejścia do rozwiązywania problemów związanych z komunikacją publiczną w Krakowie, w zapewnianiu najwyższego poziomu usług, co jest niezmiernie ważne nie tylko z punktu widzenia komfortu mieszkańców, ale i milionów krajowych oraz zagranicznych gości rokrocznie odwiedzających królewskie miasto?

 

– Bardzo zależy nam na komforcie naszych pasażerów. Staramy się, aby pojazdy, które kupujemy były nowoczesne i zapewniały wszystkim wygodną podróż. Dlatego też w naszych najnowszych, najdłuższych w Polsce tramwajach „Krakowiak”, które dotarły do Krakowa w 2015 roku znalazło się miejsce nie tylko dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach czy rodziców podróżujących z małymi dziećmi w wózkach, ale także specjalne miejsce dla rowerzystów, aby mogli bezpiecznie przewieźć swoje rowery. W tych tramwajach jest także miejsce na bagaż oraz zostały zamontowane gniazdka i porty USB, dzięki którym można naładować smartfona.

– Jak już wcześniej wspominałem obecnie jesteśmy w trackie zakupu 50 nowych tramwajów. Dwa z nich będą także wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy, a pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej. Może to dotyczyć m.in. takich sytuacji, gdy na jakimś fragmencie trasy tramwajowej montowanie sieci trakcyjnej zamocowanej na słupach trakcyjnych okaże się trudne w realizacji lub będzie negatywnie wpływać na otoczenie (m.in. budynki mieszkalne). Dodatkowo to rozwiązanie może też być wykorzystane w sytuacjach awaryjnych. Umożliwi m.in. przejazd tramwajom w sytuacjach, gdy zabraknie napięcia w sieci trakcyjnej.

 

– Kraków jest także centrum metropolii, co z kolei oznacza, że przedsiębiorstwa miejskie, służące mieszkańcom, mogą mieć otwartą bramę dla proponowania swojej oferty sąsiednim gminom. Czy i jakie plany ma w tej sferze MPK S.A.?

 

– Organizacja transportu w sąsiadujących z Krakowem gminach jest w kompetencjach Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. MPK SA jako przewoźnik obsługuje wszystkie połączenia w całej aglomeracji krakowskiej, czyli oprócz Krakowa, także w 17 okolicznych gminach. Staramy się, aby wszyscy nasi pasażerowie, więc także mieszkańcy okolicznych miejscowości mieli do dyspozycji nowoczesny i ekologiczny tabor. Warto podkreślić, że to m.in. na liniach aglomeracyjnych kursują najnowsze autobusy z silnikami spełniającymi normę emisji spalin Euro 6, które dotarły do MPK w lipcu 2016 roku

 

– Kraków należy do czołówki uropejskich miast o najwyższych wskaźnikach zanieczyszczenia powietrza. Jest oczywiste, że poprawy i nowoczesność taboru w komunikacji publicznej. Jakie miejsce na liście Pańskich priorytetów zajmuje problematyka proekologiczna i w jakich przedsięwzięciach, planach się ona przejawia?

 

– Ekologia jest dla nas niezwykle ważna. Inwestycje w nowoczesny tabor autobusowy oprócz tego, że poprawiają komfort podróży pasażerom, wynikają także z naszej troski o czyste powietrze w Krakowie. W naszych planach jest kontynuowanie zakupu elektrycznych autobusów, tak aby w 2020 było ich w naszym mieście ok. 50. Chcemy także, aby do 2020 roku w ścisłym centrum miasta kursowały autobusy wyłącznie z silnikami spełniającymi normę emisji spalin minimum Euro 5. Cały czas zwiększamy także liczbę nowoczesnych tramwajów z systemem rekuperacji, który umożliwia wykorzystywanie energii wytwarzanej m.in. podczas hamowania.

 

– Władza przedsiębiorcza samorządów – a taki model coraz częściej znajduje w Polsce zastosowanie – polega na tym, ze przedsiębiorstwom będącym własnością gmin daje się wolną rękę w poszerzaniu zakresu ich działalności poza cele statutowe, służebne. Czy tego typu inteligentne specjalizacje, związane także m.in. z ochroną środowiska, znajdują się w polu Pańskiego zainteresowania i mają wpływ na strategiczne plany Spółki?

 

– Naszym podstawowym celem jest zapewnienie pasażerom bezpiecznej i komfortowej podróży tramwajami i autobusami. To dlatego staramy się dbać o to, aby nasz tabor był coraz nowocześniejszy. Jednocześnie jednak bardzo uważnie przyglądamy się wszystkim innowacyjnym rozwiązaniom na rynku komunikacyjnym dotyczącym aspektu ekologicznego. W efekcie to właśnie w Krakowie została uruchomiona pierwsza w Polsce regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Tylko w Krakowie funkcjonuje także specjalne stanowisko do ładowania elektrycznych autobusów za pomocą pantografu z sieci trakcyjnej. Systematyczne zwiększanie liczny autobusów napędzanych silnikiem elektrycznym oraz budowa kolejnych stacji do ich ładowania w centrum miasta jest jednym z naszych najważniejszych zadań na najbliższe lata.

 

– Dziękuję za rozmowę.

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |