SAMORZĄDNOŚĆ / GOSPODARKA / INTEGRACJA EUROPEJSKA

ISSN 2082-3673

 

Europrojekty.pl  /  Numer 108  / Wczoraj hałdy, gruzowisko – dzisiaj mamy tu … lotnisko

 

Polskie innowacje w UE. Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji

 

Wczoraj hałdy, gruzowisko

– dzisiaj mamy tu … lotnisko

 

Z Bogusławem Holeksą – autorem koncepcji Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji w Kaniowie  k/Czechowic- Dziedzic  rozmawia  Krzysztof Kozik.

 

- Całkiem niedawno w miejscu, w którym rozmawiamy były kopalniane hałdy i krajobraz iście księżycowy. Dzisiaj  nie ma po nich śladu; są za to hangary, hale produkcyjne, pas startowy z całą infrastrukturą. Port Lotniczy w Kaniowie i Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji stały się rzeczywistością.  Rekultywacja zdegradowanych terenów tchnęła nowe życie w to miejsce.

 

-  Dokonaliśmy tego – chyba  - jako nieliczni  w kraju;  zrekultywowaliśmy i zrewitalizowaliśmy  zdegradowane tereny pokopalniane i poprzemysłowe. W tym dziele tworzenia nowej rzeczywistości nie byliśmy sami; wspierały nas Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw, Starostwo Bielskie, Urząd Miasta w Czechowicach – Dziedzicach, Urząd Gminy w Bestwinie i prywatni inwestorzy ( Przedsiębiorstwo Górnicze „Silesia” ). Większość naszych działań dofinansowana została z funduszy Unii Europejskiej.  Zrobiliśmy bardzo dużo; dokonaliśmy makroniwelacji na powierzchni ok. 35 ha i zbudowaliśmy infrastrukturę w wyniki czego powstały: 700 metrowy (oświetlony ) pas startowy, stacja paliw lotniczych, budynek kontroli lotów wraz z ośrodkiem szkolenia lotniczego i 30 miejscami noclegowymi, 3 hangary dla ok. 50 statków powietrznych, parkingi dla kilkuset samochodów. Tutaj  zlokalizowane są  Zakłady Lotnicze M&M, firma Drony, Centrum Transferu Technologii Kompozytowych, na terenie Parku intensywną działalność prowadzi Śląski Klaster Lotniczy.  W sąsiedztwie powstało zbudowane kosztem ponad 60 mln zł. - Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego. Jest to dopiero  początek tego co ma tu być i  bardzo dużo jeszcze do zrobienia.

 

- W swych założeniach Bielski Park Technologiczny miał być konglomeratem różnych firm i instytucji – jak przebiega proces  jego tworzenia?

 

- W Bielskim Parku Technologicznym trwa stała, intensywna praca organiczna, której celem jest  zbudowanie znaczącego ośrodka nowych technologii i innowacji. Do tej pory powstało tutaj 12 firm w tym także  z udziałem inwestorów z Niemiec, Włoch, Holandii, Czech i oczywiście z Polski. Stworzyliśmy ponad 500 nowych miejsc pracy, finalizujemy rozpoczęcie budowy 4-ch nowych hal produkcyjnych. Dla udostępnienia tego obszaru  jako sprzyjającego  rozwojowi nowych biznesów i partnerstwa technologicznego w końcu czerwca zorganizowaliśmy „Targi Nowoczesnej Techniki - Feniksy 2015”, podczas  których  zaprezentowaliśmy  czołówce śląskiego biznesu i południowej Polski, ofertę  śmigłowców, samolotów, samochodów klasy premium, dronów i innych  innowacji (relacja z tego wydarzenia obok – przyp. red ).

 

- Powróćmy na moment do  lotniska. Jak wygląda proces jego certyfikacji oraz szerszego  udostępniania; jakie są Wasze plany rozwojowe ?

 

- Zgodnie z certyfikatem ULC ( Urzędu Lotnictwa Cywilnego ) lotnisko użytku publicznego „Czechowice – Kaniów” jest w pełni przygotowane do obsługi ruchu lotniczego małych statków powietrznych zwanego lotnictwem GA (General Aviation).  Kończy się właśnie ostatni etap inwestycji Starostwa Bielskiego „Kompleksowe Uzbrojenia Terenów Inwestycyjnych” co  znacząco poprawi zarówno warunki bezpieczeństwa jak  komfortu obsługi tego typu lotnictwa. Właśnie w ostatnich dniach oświetlenie naszego lotniska uzyskało certyfikat, co pozwala na  całodobową obsługę  startów i lądowania śmigłowców i samolotów GA. Lista naszych zamierzeń jest długa, gdyż docelowo nasze lotnisko pretenduje do znaczącego w kraju i Europie Centrum Lotnictwa GA wraz z ośrodkiem badawczo-rozwojowym. W najbliższym czasie przystąpimy do kolejne inwestycji - przedłużenia i poszerzenia pasa startowego do 1050 m długości i 30 m szerokości, wraz z drogą kołowania samolotów, budowy mini terminala lotniczego wraz z obiektem serwisu lotniczego, hangaru dla samolotów typu pilatus i kinger bechcraft oraz zaplecza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego  i Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Obiekty Lotniska i infrastruktura wyposażone zostaną w aparaturę pomiarową i badawczą umożliwiającą wykonywanie różnorodnych  testów i badań samolotów GA. Lotnisko GA Czechowice-Kaniów jako obiekt obsługi biznesu, badań i rozwoju lotnictwa GA wzorowane jest na najlepszych europejskich obiektach tego typu; dzięki ciągłym inwestycjom i rozwojowi,  już dziś pretenduje do tytułu jednego z najlepszych tego typu lotnisk w kraju. Choć, oczywiście ogólny stan polskiego lotnictwa GA należy do jednego z słabszych w Europie, to stan ten  stawia przed nami ogromne wyzwania,  odrabiania dystansu jaki dzieli nas od innych krajów europejskich takich jak choćby nasi południowi sąsiedzi Czechy, Słowacja; o Niemcach nie wspominając. W tym zakresie konieczny jest zespołowy wysiłek, od naszego parlamentu i rządu rozpoczynając a na samorządach i przedsiębiorcach kończąc. Nie możemy sobie pozwolić na to by Polska dalej pozostawała w „ogonie” Europy,  w obszarze, w którym posiada długą i ciekawą historię a także  wiele  znaczących osiągnięć.

 

- Wasze lotnisko to mały port lotniczy nastawiony głównie na obsługę typu GA. Jakie jest zainteresowanie lotniskiem firm przewozowych i prywatnych właścicieli statków powietrznych na świadczone przez was usługi ?

 

- Proces budowy pełnego kompleksu usług lotniczych przebiega wolniej niż chcielibyśmy, ale konsekwentnie. W ostatnich dniach włączyliśmy się do nowej inicjatywy „ budowy wspólnych linii lotniczych opartych na samolotach GA”. Na targach zaprezentowaliśmy nowe formy korzystania przez biznes z samolotów i śmigłowców jako narzędzia oszczędzania bezcennego dla przedsiębiorców czasu. W ciągu najbliższego roku uruchomimy także „nowy pakiet” -sprzedaż dealerską co najmniej 2 - 3 typów samolotów i śmigłowca wraz z procesami szkolenia, serwisu i obsługi.

 

- Całkiem niedawno spore  „zamieszanie” w  światku lotniczym narobiła informacja o nowym wynalazku inżyniera Edwarda Margańskiego - „Skrzydło”. Czyżby zanosiło się na rewolucję w lotnictwie ?

 

- Twórca projektu Pan Margański zakończył I etap oblotów z pozytywnym wynikiem. Potwierdzono właściwości lotne  nie tylko na krótkich odcinkach, ale również na dłuższych trasach m.in. na trasie Kaniów – Mielec - Kaniów. Prowadzone są rozmowy z firmą Boeing na temat zastosowania przedmiotowego rozwiązania w ich konstrukcjach., Rozmowy te toczą się w bardzo wolnym tempie, dlatego też  firma inż. Margańskiego szuka innych zastosowań dla tego wynalazku, w szczególności dla konstrukcji bezpilotowych.  W tym zakresie zostały wykonane trzy egzemplarze prototypowe które obecnie są testowane we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi ich komercyjnym wdrożeniem. Równolegle Edward Margański pracuje również nad zastosowaniem tego  rozwiązania dla konstrukcji pionowego startu jako nowego kierunku rozwoju techniki lotniczej.

 

- Jak Pan ocenia szanse przejścia z etapu prototypu do etapu produkcyjnego ? Jak Pan widzi możliwości uruchomienia ewentualnej produkcji „Skrzydła” na terenie Parku ?

 

- Obecnie przedwcześnie jest oceniać jakie są szanse na wejście projektu w fazę produkcyjną. Jest to w dużej mierze uzależnione od realnego zainteresowania partnerów z branży lotniczej, którzy dopiero niedawno zapoznali się z innowacyjnymi rozwiązaniami  tej nowej  koncepcji lotniczej. Jeżeli realne byłoby wdrożenie jej do produkcji to opcja uruchomienia projektu w Kaniowie jest jedną z najczęściej rozważanych ( firma inżyniera Margańskiego ma u nas siedzibę ), dlatego też rozwijamy i poszerzamy nasze zaplecze do badań i testów dla lotnictwa GA, aby móc sprostać wymogom w tym zakresie.

 

- Na początku naszej rozmowy wspomniał Pan o sąsiedzie za miedzy Śląskim Centrum Naukowo – Technologicznym Przemysłu Lotniczego.

 

- Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego posiada znakomitą infrastrukturę produkcyjną, cechującą się wysokim poziomem zaawansowania technologicznego, której wykorzystanie wchodzi w fazę wdrożenia. Szczególnie ważna będzie aktywność Centrum w relacjach z sektorem MSP.  Faktem jest, że większość firm sektora MSP nie ma świadomości jakim potencjałem produkcyjno-laboratoryjnym dysponuje  Centrum i jakie są jego możliwości wsparcia nowych procesów produkcyjnych. Problem jest o tyle istotny, że Centrum jako podmiot który uzyskał kilkudziesięciomilionowe wsparcie unijne powinien go w znaczącej części przetransferować w postaci świadczonych po preferencyjnych cenach usług do sektora MSP.

 

- Całkiem nie tak dawno kompozyty i technologie kompozytowe wkroczyły na polski rynek. Czy dzisiaj możemy mówić, że „zakorzeniły się” na dobre ? Czy mogą stać się naszą polską specjalnością ?

 

- Sektor wyrobów kompozytowych cechuje wielorakość zastosowań i duża różnorodność. Obecnie na pewno nie możemy opanować całego rynku, ale możemy skoncentrować się na wybranych jego niszach, które mogą jak najbardziej stanowić polską specjalność. Już obecnie zastosowanie kompozytów w produkcji szybowców, małych samolotów a także łodzi i jachtów w Polsce jest na wysokim poziomie, który  umożliwia skuteczne  konkurowanie z czołówką światową. Rośnie również poziom zaawansowania technicznego w zakresie produkcji wyrobów kompozytowych w innych sektorach gospodarki i nowych technologii takich jak np. technologie kosmiczne i  Automotive, w tym ciekawa dziedzina produkcji bolidów Formuły 1.

 

- Przemysł lotniczy i lotnictwo mają na Śląsku długoletnie tradycje; wystarczy choćby wspomnieć  nieistniejące już Bielskie Zakłady Szybowcowe czy też Bielski Aeroklub. Czy przemysł lotniczy ma szansę stać się jedną z gospodarczych wizytówek województwa śląskiego ?

 

- Branża lotnicza dzięki swojemu zaawansowaniu technologicznemu, jest zazwyczaj jednym z liderów działalności innowacyjnej, a także istotnym kanałem transferu know-how i nowoczesnych technologii w regionie. Istota problemu polega na skali realnego wdrożenia działalności produkcyjnej w tej dziedzinie przez firmy sektora GA.

W przypadku województwa śląskiego wiodącą  rolę w produkcji lotniczej odgrywa dziś zlokalizowana w Bielsku-Białej firma Avio Polska, będąca częścią międzynarodowego koncernu.  Firma ta zajmuje się produkcją komponentów dla światowej branży lotniczej i  generująca przychody rocznie w wysokości kilkuset milionów.

Nie można także pominąć szeregu znacznie mniejszych firm działających w branży kompozytów oraz technologii lotniczych powstających oddolnie i mozolnie budujących swoją markę i  pozycję rynkową. Wsparciem dla tych firm są  Śląski Klaster Lotniczy skupiający zarówno przedsiębiorców jak i środowisko naukowo-badawcze i pozostałe instytucje otoczenia biznesu wspierające rozwój branży.  Mam tutaj na myśli zarówno Park Lotniczy w Kaniowie jak i  Śląskie Centrum Naukowo – Technologicznym Przemysłu Lotniczego.  Reasumując bielskie środowisko lotnicze, które  tak boleśnie przeszło transformację ustrojową, dziś powoli i mozolnie wraca na dawne  pozycje na krajowym i europejskim rynku innowacji i nowych technologii lotniczych.  Wszystko to daje solidne podstawy dalszego rozwoju i nadzieję na realny i istotny wzrost wolumenu  produkcji.

 

-  Na zakończenie naszej rozmowy chcę zapytać o projekty w toku i plany na przyszłość.

Park Lotniczy Kaniów - widok z lotu ptaka- Komplementarnym obszarem badawczo rozwojowym dla lotnictwa stosującym kompozyty, staje się motoryzacja. W tym kontekście również nasze zainteresowania rozwojowe skupiają  się na tej dziedzinie gospodarki. Wynika to także z faktu, że motoryzacja dla swoich testów i badań potrzebuje znacznego terenu aby można było zlokalizować  tutaj tor samochodowo-motorowy, umożliwiający prowadzenie całego szeregu badań konstrukcji motoryzacyjnych. Do tego zadania przygotowujemy się intensywnie, tak by w niedługim czasie zbudować tu profesjonalny tor wyścigowy wraz  z potrzebną infrastrukturą, który  pełniłby także funkcje treningowe i badawcze - tor szkoleniowy i płyta poślizgowa.

 

- Dziękuję za rozmowę.

Skontaktuj się z nami:

Napisz do nas:

Europrojekty.pl Sp. z o.o.

Al. Korfantego 32/44
40-004 Katowice

NIP: 634-281-53-00

+48 509 179 016

Adres:

E-mail:

Telefon:

Jeśli masz do nas jakieś pytania, chciałbyś podjąć  z nami współpracę lub dowiedzieć się więcej na temat naszego pisma, zapraszamy do kontaktu za pomocą poniższego formularza bądź redakcyjnego adresu
e-mail:

redakcja@europrojekty-pl.pl

redakcja@europrojekty-pl.pl

Copyright © 2014  |  Europrojekty-pl  |  Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykorzystywanie artykułów z tej strony bez zgody redakcji lub autora zabronione  |  made by TATUTU

Wysyłanie...  |

Wystąpił błąd. Przepraszamy  |

Wiadomość wysłana  |